Zgodnie z komunikatem Prezesa UOKIK, w ramach prowadzonych postępowań w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu, organ skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał Urząd, co wiązało się z nałożeniem przez Urząd kar w wysokości łącznej 139 tysięcy zł.
Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe – to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro. Mając na uwadze wszystkie okoliczności, Prezes UOKiK wydał 6 decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy. Ukarani zostali: Kruszwil Marek Kruszel (50 tys. zł), MD Marcin Dubiel (25 tys. zł), Maffashion Julia Kuczyńska (30 tys. zł), Paweł Malinowski (20 tys. zł), Marcin Malczyński (10 tys. zł) oraz Marley Marlena Sojka (4 tys. zł). Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.


Porady online

Prawniczy Help Desk


Sprawdź

Prezes UOKiK przewodzi konsultacjom z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi, których celem jest wypracowanie rekomendacji dla użytkowników mediów społecznościowych w zakresie oznaczania treści komercyjnych.
Z naszych doświadczeń w prowadzeniu spraw przed Urzędem wynika, że uchylanie się od odpowiedzi na zadane pytania lub ignorowanie wezwań nie jest dobrym sposobem na rozwiązywanie problemów klientów, a próba uniknięcia ewentualnej odpowiedzialności przy pomocy tej taktyki zazwyczaj nie odnosi pozytywnego rezultatu (zwłaszcza, że zapłacenie kary musi powodować zakończenia sprawy).
„Gdy surfujemy po sieci i podglądamy życie naszych ulubionych gwiazd, nie chcemy, aby podprogowo sprzedawały nam np. wkładki do butów zwiększające kreatywność, których nawet nie przetestowały” – komentuje Prezes UOKiK

Tym samym, należy pamiętać, że media społecznościowe umożliwiające tworzenie kampanii reklamowych podlega pewnym regułom, których należy przestrzegać, by potencjalni nabywcy towarów i usług mogli korzystać z ochrony jaką dają im przepisy dotyczące konsumentów. Treści promocyjne powinny zawierać precyzyjne informacje o współpracy z producentem lub usługodawcą, a odbiorca powinien dzięki temu uzyskać wiedzę, że prezentowany materiał jest sponsorowany lub stanowi przejaw współpracy influencera z szeroko pojętym reklamodawcą.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat prawidłowego oznaczania materiałów komercyjnych w mediach społecznościowych – zapraszamy do kontaktu.

Poleć znajomemu