W 2021 roku wprowadzono na wybraną grupę podatników obowiązek publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej. Pierwsze doświadczenia z takim podatkowym dokumentem niektóre spółki mają już za sobą, bowiem, mimo iż przepisy prawne weszły w życie od 1.01.2021 r. to zgodnie z wykładnią Ministerstwa Finansów, pierwszym okresem sprawozdawczym był rok 2020. Dla części przedsiębiorstw będzie to obowiązek realizowany po raz pierwszy.

Kto powinien informować?

O realizowanej strategii podatkowej obowiązkowo muszą poinformować:
• Podmioty, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro;
• podatkowe grupy kapitałowe, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów.

  


Porady online

Prawniczy Help Desk


Sprawdź

Co zawiera informacja o realizowanej strategii podatkowej?

Ustawodawca wskazał na elementy, które powinny składać się na taką informację.

Są to informacje o:

• procesach oraz procedurach obowiązujących w spółce w zakresie rozliczeń podatkowych;

• dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej;

• składanych przez podatnika deklaracjach i informacjach podatkowych oraz informacjach o schematach podatkowych;

• transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu ustawy o CIT, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki;

• planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych, które mogą mieć wpływ na wysokość jego zobowiązań podatkowych lub podmiotów powiązanych;

• złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie m.in. interpretacji indywidualnych, wiążącej informacji stawkowej i akcyzowej;

• rozliczeniach podatkowych podatnika w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.

Co ważne, ujawnieniu nie powinny podlegać informacje objęte tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.

Gdzie należy opublikować informację o realizowanej strategii podatkowej i w jakim terminie?

Informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, należy umieścić na stronie internetowej przedsiębiorstwa w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.
Sankcja za brak informacji o realizowanej strategii podatkowej
W przypadku braku publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej, podatnik podlega karze pieniężnej w wysokości do 250 000 zł.

Z pierwszych doświadczeń

Wydawałoby się, że przepisy prawne regulujące kwestię konieczności publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej są na tyle zwięzłe i konkretne, że nie powinny przysparzać przedsiębiorcom problemów. Niemniej jednak praktyka pokazała, że przy wykonywaniu tego obowiązku można napotkać na trudności nie tylko merytoryczne, ale i również techniczne, a to:

• przy transakcjach z podmiotami powiązanymi wątpliwy jest zakres. Z literalnego brzmienia przepisu wynika, że należy wskazać wyłącznie te transakcje, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej, zatem przekroczenie progu powinno być określane w odniesieniu do pojedynczej transakcji. Tymczasem, zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów, próg ten powinien być określany w odniesieniu do wszystkich transakcji z podmiotami powiązanymi, dokonywanych w danym roku przez podatnika. Zatem, jeśli zsumowana wartość tego rodzaju transakcji w danym roku przekracza ustawowym próg, należałoby – zdaniem Ministerstwa Finansów – zaraportować o tym w informacji o realizowanej strategii podatkowej;

• przy dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej również jest wątpliwy zakres. Czy obowiązek dotyczy wyłącznie umów o współpracy zawartych w ramach tzw. monitoringu horyzontalnego, czy dotyczy również na przykład formalnych porozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych między podatnikiem a organem podatkowym (Advance Pricing Arrangements – APA) albo opinii o stosowaniu zwolnienia w zakresie podatku u źródła;

• przy ustalaniu zakresu danych i informacji stanowiących tajemnicę handlową, ustawodawca wskazał wprost, że ujawnieniu nie powinny podlegać informacje objęte tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego. Kluczem jest zatem rzetelne określenie zakresu i treść danych, które na gruncie ustawy o CIT muszą zostać ujawnione w informacji o realizowanej strategii podatkowej, a które nie powinny zostać ujawnione z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa. Prawidłowe zdefiniowanie tego zagadnienia niewątpliwie mogło być problematyczne dla przedsiębiorstw;

• przy ustaleniu właściwego kursu euro, który powinien być uwzględniany w celu ustalenia, czy doszło do przekroczenia progu przychodów zobowiązującego do publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej, nie jest jasne, w jaki sposób mają dokonać ustalenia podatnicy, którzy mają „przesunięty” rok podatkowy, czyli niepokrywający się z rokiem kalendarzowym.

Niewątpliwie przy sporządzaniu informacji o realizowanej strategii podatkowej można napotkać na wiele wątpliwości interpretacyjnych, które są bardziej lub mniej szczegółowo (bądź w ogóle) wyjaśniane przez Ministerstwo Finansów. Warto przy pracy na tym dokumentem podatkowym przyjąć ostrożnościowe podejście tak, aby w przyszłości w ewentualnym sporze z organami podatkowymi nie narazić się na zarzut tylko formalnego wypełnienia ustawowego minimum.

 
 
 


Poleć znajomemu