Obowiązki wynikające z postanowień Dyrektywy DAC7 (Dyrektywa Rady 2021/514 z 22 marca 2021 r.), rozszerzą istniejące przepisy dotyczące wymiany informacji i współpracy administracyjnej o nowe zadania sprawozdawcze operatorów platform cyfrowych.
Postanowienia dyrektywy mają zostać implementowane przez Państwa członkowskie, w tym Polskę, i powinny obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.
Projektowane zmiany wprowadzą nowe obowiązki w zakresie wymiany i przekazywania informacji o rozliczeniach podatkowych. W konsekwencji, nowa regulacja zobowiąże operatorów platform cyfrowych (za pomocą, których oferowane są towary i usługi, np. OLX, Allegro, Vinted, Booking oraz Airbnb) do raportowania o dochodach osiąganych przez sprzedawców za pośrednictwem ich platform.
Przedmiotowe raportowanie będzie spoczywało na operatorach platform cyfrowych ułatwiających dokonywanie sprzedawcom następujących czynności:
- najem nieruchomości lub miejsc parkingowych,
- usługi świadczone osobiście,
- sprzedaż towarów,
- najem środków transportu.
Informacje, podlegające przekazaniu, będą obejmowały dane sprzedawców oraz dane o osiągniętych przez nich przychodach za pośrednictwem platform e-commerce. W przypadku najmu nieruchomości, będzie również należało ujawnić dane dotyczące najmowanej nieruchomości, w tym adres oraz długość okresu najmu.
Nowe regulacje wprowadzą dodatkowe obowiązki dla operatorów platform cyfrowych m.in.: dotyczące wdrożenia procedur należytej staranności w weryfikacji sprzedawców i dostosowania systemów w celu pozyskania odpowiednich danych wymaganych dla prawidłowej realizacji nowych obowiązków sprawozdawczych; a także wprowadzenia (bądź dostosowania) procedur w zakresie ochrony danych (RODO) pozyskiwanych w związku z nałożonymi obowiązkami sprawozdawczymi.
Z obowiązku raportowania mają być wyłączeni sprzedawcy, którzy dokonają mniej niż 30 transakcji sprzedaży, a ich wynagrodzenie nie przekroczy równowartości 2.000 euro w ciągu roku.
Dyrektywa DAC7 jest próbą uregulowania zjawiska tzw. ekonomii współdzielenia, polegającej na masowej działalności osób nieprowadzących biznesu, a które przeprowadzają drobne transakcje, tym samym przyczyniając się do zmniejszenia konkurencyjności firm oficjalnie zarejestrowanych, w tym opłacających niemałe podatki z tytułu prowadzenia przez siebie oficjalnej, zarejestrowanej działalności.
Aby zobrazować przedmiotową sytuację jako przykład można wskazać przypadki sprzedaży towarów np. przez Allegro czy oferty najmu pokoi przez AirBnb. W przypadku najmowania pomieszczeń za pośrednictwem AirBnB w dużych miastach i miejscowościach atrakcyjnych dla turystów, działalność taka jest poważną konkurencją dla oficjalnie działających hoteli i pensjonatów.
Ministerstwo Finansów w ostatnich publicznych wypowiedziach wskazało, że obecnie toczą się już prace nad projektem przepisów, które mają nałożyć na operatorów platform internetowych obowiązek przesyłania organom podatkowym informacji o wartości transakcji dokonywanych za pośrednictwem tych platform przez poszczególnych sprzedawców. Już dziś śledzone są internetowe transakcje pod kątem sprawdzenia czy sprzedaż prowadzona przez Internet jest zgodna z prawem i czy są odprowadzane od niej podatki.
Podsumowując, Dyrektywa DAC7 będzie miała bezpośredni wpływ na wąską grupę podmiotów tj. operatorów elektronicznych platform pośrednictwa sprzedaży towarów i usług.
Może się jednak okazać, że wiele firm sprzedających doraźnie i pomocniczo, za pośrednictwem kanałów elektronicznych swoje produkty i usługi, również zostanie objęta nowymi obowiązkami.
W praktyce zaś, wszystkich podatników prowadzących sprzedaż elektroniczną czeka przynajmniej weryfikacja, czy nie podlegają nowym obowiązkom, a jeżeli tak – w jakim zakresie.
Ponadto, pod lupą znajdą się sprzedawcy; w tym ich dane o wielkości sprzedaży czy położenia nieruchomości wykorzystywanych do świadczenie usług. W szczególności zainteresowaniem fiskusa będą cieszyć się podmioty płacące podatki niewspółmiernie niskie do ilości i wartości transakcji dokonywanych za pośrednictwem platform e-commerce’owych.