W odniesieniu do produktów oferowanych na internetowych platformach handlowych przez osobę trzecią, obowiązkowa będzie informacja, czy osoba oferująca produkty jest przedsiębiorcą. Zanim konsument zostanie związany umową zawieraną na odległość lub jakąkolwiek ofertą w tym zakresie na internetowej platformie handlowej, dostawca internetowej platformy handlowej będzie musiał udzielić konsumentowi w sposób jasny i zrozumiały informacji, że osoba trzecia oferująca towary, usługi lub treści cyfrowe nie jest przedsiębiorcą, a co za tym idzie – informacji, o tym, że prawa konsumentów wynikające z przepisów nie mają zastosowania do tej konkretnej
W przypadku, gdy przedsiębiorca udostępnia opinie konsumentów o produktach, będzie musiał zapewnić, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy rzeczywiście używali danego produktu lub go kupili. Dodatkowo, karane będzie zamieszczanie lub zlecenie innej osobie zamieszczania nieprawdziwych opinii konsumentów lub rekomendacji, bądź ich zniekształcanie w celu promowania określonych produktów.
Zgodnie z projektowanymi zmianami, ustawa o prawach konsumenta zalegalizuje obowiązujący dotychczas proceder uzyskiwania przez konsumentów dostępu do treści lub usług cyfrowych, w zamian za przekazanie swoich danych osobowych tzw. „płatność danymi”.
Kolejną, ważną zmianą będzie wykluczenie możliwości zawierania umów dotyczących usług finansowych podczas spotkań organizowanych poza lokalem przedsiębiorstwa, w celu promocji/sprzedaży. Dla określenia, czy spotkanie ma charakter pokazu, nie będzie miało znaczenia, czy zorganizowany został transport na to spotkanie. Podobny zakaz będzie dotyczył umów zawieranych na wycieczkach. Tak zawarte umowy będą nieważne z mocy prawa.
Zdaniem ustawodawcy unijnego dotychczasowe przepisy nie były dostosowane do rozwoju narzędzi cyfrowych i oferowania konsumentom coraz bardziej skomplikowanych produktów lub usług, a także w zakresie sprzedaży bezpośredniej, prowadziły do licznych nadużyć, których ofiarami były osoby starsze lub nieświadome.
Uchwalenie nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, będzie rodziło potrzebę dostosowania istniejących regulaminów sprzedażowych obowiązujących w branży e-commerce, a także położy nacisk na skierowanie większej uwagi przedsiębiorców zarówno na treść publikowanych reklam i informacji o promocjach, jak na przestrzeganie czasu ich trwania.
W przypadku braku realizacji omówionych obowiązków odnoszących się do informowania o obniżonej cenie, przedsiębiorcom będą grozić kary finansowe w wysokości do 20 000 zł za pierwsze i 40.000 zł za drugie i trzecie (w perspektywie kolejnych 12 miesięcy) naruszenie. Za kontrole w tym zakresie oraz nakładanie ww. kar odpowiadać będzie Inspekcja Handlowa.
Dodatkowo, jeżeli przedsiębiorcy będą stosować fikcyjne obniżki, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może uznać taką praktykę za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Wówczas wysokość maksymalnej kary może wynieść nawet do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Nadto ww. podmiot może nałożyć na osobę zarządzającą karę pieniężną w wysokości do 2 000 000 zł, jeżeli osoba ta, w ramach sprawowania swojej funkcji w czasie trwania stwierdzonego naruszenia, umyślnie dopuściła przez swoje działanie lub zaniechanie do zaistnienia praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.