Przed każdą podróżą trzeba się spakować. Dla jednych z nas pakowanie przed udaniem się na urlop jest przyjemnością, dla drugich – udręką, bo nie wiedzą co zabrać, albo mają taką ilość przedmiotów, że nie mieszczą się one w walizce.  Dlatego warto się przygotować i zrobić listę, czego tak naprawdę potrzebujemy na wyjazd. Do bagażu rejestrowego nie należy zabierać wartościowych przedmiotów typu laptop, telefon, biżuteria, pieniądze, itp., gdyż linie lotnicze raczej nie zwrócą ich pełnej wartości w przypadku zagubienia/zniszczenia bagażu. Poszczególni przewoźnicy publikują na swoich stronach internetowych listy przedmiotów, których nie należy przewozić w bagażu rejestrowanym. Warto się z tymi informacjami zapoznać przed planowanym lotem.

Zaginiony bagaż na lotnisku

Limity bagażu

Linie lotnicze często w swoich ofertach ograniczają wielkość i ciężar bagażu. Limity dotyczą zarówno bagażu rejestrowanego, jak i podręcznego. Dlatego przed wyjazdem należy dokładnie sprawdzić, jakie to są ograniczenia, by nie być narażonym na dopłatę za nadbagaż. Standardowo dla bagażu rejestrowanego suma długości, szerokości i wysokości nie powinna przekraczać 158 cm,  a waga 23 kg. Dla bagażu podręcznego ograniczenie to odpowiednio 56 x 36 x 23 cm oraz 8 kg.

Warto oznaczyć swój bagaż przywieszką z imieniem, nazwiskiem i numerem telefonu. W razie zagubienia walizki istnieje większa szansa, że ktoś się z nami szybko skontaktuje.

Dobrym pomysłem jest także ozdobienie bagażu np. poprzez oklejenie lub przywieszenie kolorowych gadżetów. Można też wybrać walizkę w niestandardowym kolorze. Wtedy łatwiej ją zauważyć na taśmie bagażowej.

Dodatkowe ubezpieczenie

W momencie zawierania umowy z biurem podróży warto dokładnie sprawdzić, czy cena za wakacje obejmuje także ubezpieczenie bagażu rejestrowanego.

Jeśli nie, dobrym rozwiązaniem będzie wykupienie dodatkowego ubezpieczenia turystycznego od utraty/zniszczenia bagażu. Umożliwi to Tobie odzyskanie wartości utraconych przedmiotów w pełnej wysokości.

Pasażer z bagażem na lotnisku.

Co robić, gdy bagaż zaginie lub ulegnie zniszczeniu?

Jeśli po przylocie na miejsce wypoczynku okazało się, że Twojego bagażu nie ma, musisz na lotnisku odnaleźć specjalny punkt – Biuro Rzeczy Zagubionych (Lost and Found Office).
W punkcie tym wypełnisz formularz zgłoszenia zagubienia bagażu. Formularz ten to tzw. PIR (Property Irregularity Report). Będzie on niezbędny do dalszej procedury reklamacyjnej. Dlatego musisz dopilnować i dokonać zgłoszenia najlepiej niezwłocznie po zauważeniu tych zdarzeń. Następnie należy złożyć reklamację na piśmie do przewoźnika, która będzie podstawą ubiegania się o rekompensatę, załączając jednocześnie kopię lub numer sprawy z formularza PIR.

Jest na to określony czas: 7 dni – jeśli bagaż dotarł uszkodzony, 21 dni – jeśli był opóźniony. Natomiast po 21 dniach bez bagażu – można zgłosić roszczenie za zagubiony bagaż.

Przed udaniem się na lotnisko warto zrobić zdjęcia zawartości walizki – mogą one stanowić dowód podczas dochodzenia rekompensaty od przewoźnika w przypadku zagubienia/zniszczenia bagażu.

Jeśli wydasz pieniądze na potrzebne rzeczy, dobrze jest to udokumentować stosownymi rachunkami. Będą one z kolei stanowić dowód poniesienia dodatkowych kosztów w związku z utraceniem bagażu.

Roszczenia z tytułu uszkodzonego lub zagubionego bagażu

Zgodnie z Konwencją montrealską, możesz otrzymać odszkodowanie za utracony bagaż w wysokości nawet do kilku tysięcy złotych. Bez znaczenia jest przy tym, jaką cenę zapłaciłeś za bilet lotniczy. Jeśli były to tanie linie lotnicze, prawa masz takie same. Kwota odszkodowania może obejmować wartość zaginionych rzeczy, a także udokumentowane koszty poniesione w wyniku opóźnienia/zniszczenia bagażu.

W celach dowodowych wykorzystasz zebrane uprzednio rachunki, zdjęcia oraz protokół z dokonanego na lotnisku zgłoszenia utraty lub zniszczenia bagażu z Biura Rzeczy Zagubionych wraz numerem sprawy.

W sytuacji, gdy Twoja reklamacja zostanie przez przewoźnika odrzucona, nie musisz się poddawać. Możesz skorzystać z pomocy Rzecznika Konsumentów, zgłosić sprawę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub skorzystać z drogi sądowej.

W celu skutecznego dochodzenia roszczeń od przewoźnika lub ubezpieczyciela warto skorzystać z usług profesjonalnej kancelarii prawnej specjalizującej się w tym obszarze. Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegółowe informacje o swoich prawach.