Nieudane wakacje? Sprawdź, jak uzyskać odszkodowanie za wakacje, gdy biuro podróży nie wywiązało się z umowy. Poznaj swoje prawa i walcz o rekompensatę!

Zarezerwowałeś wymarzone wakacje, ale rzeczywistość okazała się inna niż w ofercie? Opóźniony lot, brudny hotel, brak obiecanych atrakcji – to tylko niektóre problemy, które mogą zepsuć urlop. Jeśli biuro podróży nie wywiązało się z umowy, masz prawo do rekompensaty. Sprawdź, jak uzyskać odszkodowanie za wakacje i walcz o swoje prawa!

Odszkodowanie za wakacje - kto ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowo wykonane usługi turystyczne

Nieprawidłowo wykonane usługi turystyczne to zjawisko, których wiele osób doświadcza w każdym sezonie urlopowym. Problemy z przelotem, zaniżonym standardem hotelu, brudną plażą czy wyżywieniem to tylko niektóre z przykładów tego, co może pójść nie tak jak zaplanowaliśmy i byliśmy zapewniani w ofercie urlopowej. W takiej sytuacji powinniśmy ustalić kto ponosi odpowiedzialność za zmarnowany urlop. Hotel, w którym pokoje były brudne, linia lotnicza, która zgubiła bagaż, czy organizator wyjazdu, który powinien zapewnić nam wykonanie tych wszystkich usług na odpowiednio wysokim poziomie?

W przypadku wycieczek zorganizowanych za pośrednictwem biur podróży, to organizator turystyki, czyli najczęściej biuro podróży, ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie wszystkich usług turystycznych. Biuro podróży odpowiada bowiem za niewywiązanie się z umowy. Chodzi o niezgodność z tym co było przedstawione w folderach lub katalogach, a przede wszystkim z tym, co było zawarte w umowie o realizację usługi turystycznej.

Uwaga, odszkodowanie za wakacje może należeć się również wtedy, gdy zawinił podwykonawca. Kiedy wakacje okazały się niewypałem biuro podróży odpowiada za nieprawidłowości, niezależnie od tego czy usługi turystyczne były wykonywane przez organizatora turystyki, czy też przez innych dostawców usług turystycznych (podwykonawców), którzy pomagają biurom w realizacji ich usług. Wszelkie nieprawidłowości po stronie podwykonawców oznaczają równocześnie niewywiązanie się z warunków umowy przez biura turystyczne. W takiej sytuacji możesz domagać się odszkodowania za zmarnowany urlop bezpośrednio od organizatora usługi turystycznej.

Problemy z lotem, brudny hotel czy niespełnione obietnice z oferty – dowiedz się, jak dochodzić swoich praw.

Czy biuro podróży może odrzucić reklamację?

Biuro podróży może odpowiadać między innymi za opóźniony lub odwołany lot, zgubiony przez linie lotnicze lub skradziony podczas pobytu w hotelu bagaż, hotel niespełniający deklarowanego standardu „gwiazdek” lub brudne pokoje hotelowe, zaniżony standard posiłków, brak obiecanego pokoju z widokiem „na morze”, brak zapowiedzianych atrakcji, np. animacji w hotelu lub wycieczek fakultatywnych, zakłócanie ciszy nocnej przez innych gości hotelu uniemożliwiające nam spokojny wypoczynek, brudną plażę niezgodną z tym, co było przedstawione na zdjęciach z oferty sprzedaży wycieczki.

Niestety, zdarza się, że reklamacja usługi turystycznej złożona przez turystę do biura podróży zostaje odrzucona. W ten sposób biura podróży próbują uchylić się od swojej odpowiedzialności za niezgodność imprezy turystycznej z umową, wskazując na konieczność dochodzenia roszczeń przez ich klientów bezpośrednio od podwykonawców biura podróży. Co zrobić w takiej sytuacji?

Warto pamiętać, że zgodnie prawem, tj. art. 48 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych: organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych.

Odszkodowanie za wakacje a Tabela Frankfurcka

Jeśli Twoje wakacje były niezgodne z umową o świadczenie usług turystycznych, masz prawo do rekompensaty. Możesz domagać od biura podróży m.in. obniżki ceny wycieczki za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność. Możesz też odzyskać pieniądze od biura podróży za zmarnowany urlop. Warto domagać się od biura podróży odszkodowania, np. zwrotu poniesionych kosztów (kosztów wycieczki), kosztów dojazdu na lotnisko, kosztów parkingu, kosztów leczenia oraz innych niezbędnych dodatkowych wydatków poniesionych przez turystę z powodu niezgodności wycieczki z umową (koszty ubrań zakupionych z powodu zgubienia bagażu przez linię lotniczą).

Przy określaniu wysokości przysługujących roszczeń przydatna może okazać się tzw. Tabela Frankfurcka, w której wymienione są różne wady usług turystycznych oraz proponowane wysokości odszkodowania za niewywiązanie się z umowy przez biuro podróży. Wysokość odszkodowania może wynosić na przykład za brak balkonu od 5 – 10 %, a za brak widoku na morze 5 – 10 %. Z kolei za hałas w nocy 10 – 40 % itd. Tabela to dokument opracowany przez sąd w Niemczech. Chociaż wartości podane w tabeli nie są wiążące dla polskich sądów, to jednak mogą okazać się przydatne (jako punkt odniesienia) w celu wykazania wysokości naszych roszczeń. Tabela pomoże wyliczyć ich wysokość i określić, o jaki procent powinna zostać obniżona cena wycieczki.

W przypadku szkody niemajątkowej, czyli krzywdy związanej z utratą przyjemności z wypoczynku, możesz żądać stosownego zadośćuczynienia. Zadośćuczynienie ma za zadanie zrekompensować zakłócenie komfortu psychicznego i naruszenie prawa do spokojnego wypoczynku. Zatem np. za poczucie rozczarowania lub stres mamy prawo domagać się od biura podróży zadośćuczynienia.

Organizator turystyki, linie lotnicze czy hotel? Sprawdź, kto odpowiada za nieprawidłowo wykonane usługi.

Jak uzyskać odszkodowanie za wakacje?

W przypadku stwierdzenia niezgodności imprezy turystycznej z umową, powinieneś niezwłocznie zawiadomić o tym organizatora, w miarę możliwości w trakcie trwania imprezy turystycznej, domagając się usunięcia szkody, czyli niezgodności z umową. Zawiadomienie to, zawierające zastrzeżenia co do jakości usług, możesz zgłosić rezydentowi biura podróży. Warto również posiadać dowód na to, że takie zgłoszenie zostało przekazane (choćby SMS lub e-mail). Podróżny może kierować wiadomości, żądania lub skargi związane z realizacją imprezy turystycznej również bezpośrednio do agenta turystycznego, za pośrednictwem którego została ona nabyta, domagając się usunięcia niezgodności z umową, jednak ważne, żeby mieć dowód takiego zgłoszenia.

Po powrocie z wakacji należy złożyć reklamację na wadliwe wykonanie usług turystycznych. W sytuacji gdy biuro podróży nie uznaje reklamacji i odmawia wypłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia albo je zaniża warto rozważyć skierowanie sprawy na drogę sądową. Jeżeli chcesz poznać więcej swoich praw, skontaktuj się z nami.

Jeśli Twoje wakacje nie spełniły oczekiwań z powodu błędów biura podróży, masz prawo do odszkodowania za wakacje. Niezależnie od tego, czy problemem był opóźniony lot, zaniżony standard hotelu, brak obiecanych atrakcji czy inne niezgodności z umową – możesz dochodzić swoich praw. Warto działać szybko, gromadzić dowody i składać reklamację zgodnie z obowiązującymi przepisami.