Wymarzone wakacje to czas, na który czekamy cały rok. Odliczając dni do urlopu, mamy nadzieję, że spędzimy fantastyczne chwile, zapominając o codziennych troskach. Czasem jednak zdarza się, że wakacyjna rzeczywistość daleko odbiega od tej z kolorowego katalogu biura podróży, a wykupione wczasy są pełne przykrych rozczarowań.

Jeśli Twoje wakacje okazały się nieudane i potrzebujesz pomocy w dochodzeniu swoich roszczeń, kancelaria prawna może być dla Ciebie nieocenionym wsparciem. dy tylko zajdzie taka potrzeba, specjalista może przeanalizować Twoją sytuację, doradzić, jakie masz prawa i pomóc w dochodzeniu roszczeń dotyczących zmarnowanego urlopu na drodze prawnej. 

Pasażerowie czekający na opóźniony lot

Nieudane wakacje

Do najczęściej pojawiających się problemów związanych z nieudanym wypoczynkiem należą:

odwołanie wyjazdu,

– opóźniony/odwołany lot,

zagubienie/zniszczenie bagażu podczas lotu.

– niezgodność zawartej umowy z rzeczywistością,

Odwołanie wyjazdu

Jeżeli przedsiębiorca odpowiedzialny za imprezę turystyczną odwoła ją przed jej rozpoczęciem, masz prawo do zwrotu wpłat oraz w stosownych przypadkach – do rekompensaty.

Możesz rozwiązać umowę bez ponoszenia jakiejkolwiek opłaty i uzyskać pełen zwrot wszelkich wpłat, jeżeli jeden z istotnych elementów imprezy turystycznej, inny niż cena, zmieni się w znaczący sposób.

W wyjątkowych okolicznościach, na przykład jeżeli w docelowym miejscu podróży występują poważne problemy związane z bezpieczeństwem, które mogą wpłynąć na imprezę turystyczną, możesz – przed rozpoczęciem imprezy turystycznej – rozwiązać umowę bez ponoszenia jakiejkolwiek opłaty za to rozwiązanie.

Ponadto, możesz w każdym momencie przed rozpoczęciem imprezy turystycznej rozwiązać umowę za odpowiednią i możliwą do uzasadnienia opłatą.

Opóźniony lot i zagubiony bagaż

Jeżeli lot został opóźniony/odwołany, masz prawo do rekompensaty od przewoźnika na podstawie przepisów unijnych. Podstawową przesłanką jest to, że opóźnienie lotu musi trwać dłużej niż 3 godziny.

Odpowiedzialność spoczywa na przewoźniku/liniach lotniczych także w sytuacji, gdy Twój bagaż zaginął lub uległ uszkodzeniu podczas lotu. Możesz uzyskać odszkodowanie za zagubienie bagażu lub rekompensatę za jego zniszczenie w trakcie lotu. Przepisy prawa wskazują konkretny tryb działania w zależności od ilości dni bez bagażu, począwszy od zgłoszenia zaginięcia/zagubienia bagażu w specjalnym punkcie na lotnisku.

Podróżna niepotrafiąca znaleźć swojego bagażu

Co zrobić w sytuacji, gdy Twoje wczasy okażą się niezgodne z umową?

W celu dochodzenia roszczeń związanych z nieudanym wypoczynkiem należy, przede wszystkim, ustalić podmiot odpowiedzialny za powstanie szkody. Gdy problem dotyczy niezgodności związanych z pobytem w hotelu, bądź takich, które wyniknęły podczas pobytu na miejscu, to odpowiedzialność za nie spoczywa na organizatorze turystyki. Należy gromadzić dowody dokumentujące wszelkie zauważone nieprawidłowości. Wtedy dochodzenie roszczeń na drodze reklamacyjnej, a następnie sądowej, będzie łatwiejsze.

Zgłoszenie reklamacji do biura podróży oraz do przewoźnika

Kancelaria służy pomocą na każdym etapie postępowania, począwszy od złożenia stosownej reklamacji.

Jeśli doświadczyłeś nieprzyjemności podczas wyjazdu, kancelaria może wystąpić w Twoim imieniu z pisemną reklamacją do organizatora wycieczki lub przewoźnika. Na tym etapie dobrze jest posiadać dowody, które należy przedłożyć wraz z reklamacją. Im bardziej szczegółowy opis zaistniałych nieprawidłowości, tym większa szansa na to, że Twoja reklamacja zostanie uwzględniona. 

Na zgłoszenie reklamacji masz określony czas. Zgodnie z Ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych  usługach turystycznych, reklamacja powinna być zgłoszona na piśmie w terminie 30 dni od zakończenia wyjazdu. Jeśli roszczenie dotyczy zagubienia/zniszczenia bagażu – terminy są krótsze. W przypadku nieuwzględnienia reklamacji, bądź braku odpowiedzi na nią, możesz skierować sprawę na drogę sądową.

Zgłoszenie roszczeń do ubezpieczyciela

Analogicznie jak w przypadku roszczeń do biura podróży, w przypadku objęcia wyjazdu turystycznego dodatkowym ubezpieczeniem, należy zgłosić szkodę do ubezpieczyciela, załączając dowody świadczące o ziszczeniu się warunków do wypłaty odszkodowania. Kancelaria przeanalizuje treść umowy ubezpieczenia, a następnie może wystąpić ze zgłoszeniem szkody do ubezpieczyciela, zmierzającym do wypłaty należnego Ci odszkodowania (w zależności od warunków zawartych w polisie). Zgłoszenie do ubezpieczyciela może zakończyć się uznaniem Twojego roszczenia i wypłatą należnego odszkodowania, bądź decyzją o odmowie uwzględnienia żądań. Wtedy warto podjąć odpowiednie kroki na drodze sądowej.

Wniosek o odszkodowanie po zagubieniu bagażu

Droga sądowa

Po zgłoszeniu roszczeń do biura podróży i/lub do ubezpieczyciela oraz wyczerpaniu możliwości polubownego rozwiązania sprawy, Kancelaria może sporządzić pozew do sądu z przywołaniem stosownej argumentacji. Na tym etapie będą bardzo przydatne zebrane przez Ciebie dowody. Dlatego tak ważne jest dokumentowanie zauważonych nieprawidłowości tuż po ich pojawieniu się, np. w postaci zdjęć, rachunków, itd. To sąd, po przeprowadzeniu postępowania dowodowego, oceni zasadność roszczeń oraz przyzna Ci stosowne odszkodowanie i/lub zadośćuczynienie. Od ewentualnego niekorzystnego lub niezadowalającego rozstrzygnięcia sądu pierwszej instancji przysługiwać Ci będzie apelacja do sądu drugiej instancji.

Wakacje z problemami – podsumowanie

Jeżeli Twój wyjazd wakacyjny nie był udany, nie jesteś pozbawiony ochrony prawnej. Możesz ubiegać się o odszkodowanie i/lub zadośćuczynienie od organizatora wycieczki lub przewoźnika w zależności od zdarzenia, które zepsuło Ci urlop. W proces dochodzenia roszczeń warto zaangażować profesjonalną kancelarię specjalizującą się w tym obszarze.
Od chwili przekazania sprawy zostaną podjęte odpowiednie kroki prawne, co pozwoli w optymalny sposób zabezpieczyć Twoje interesy.

Skorzystaj z pomocy doświadczonego prawnika.