
Prowadzenie własnej firmy można niekiedy porównać do chodzenia po polu minowym. Najczęściej skupiamy się na rozwoju biznesu, dobrym marketingu, jakości usług i właściwym policzeniu, czy my w ogóle na tym jeszcze zarabiamy. Niestety, często zapominamy przy tym, że otoczenie prawne, w jakim funkcjonujemy, nie powinno pozostawać bez wpływu na decyzje, jakie podejmujemy. Brak znajomości aktualnych regulacji prawnych, zarówno tych, które dotyczą funkcjonowania biznesu, jak i relacji z klientami, może nas słono kosztować. W prowadzeniu biznesu, warto wspomóc się nie tylko księgową, ale także prawnikiem – koszty takiego wsparcia są nieproporcjonalnie mniejsze niż sankcje, jakie mogą grozić za brak znajomości prawa. A jak przy prawie jesteśmy, co nam przyniósł 2025 rok? Czyli o czym każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć…
Nowe PKD – co musi zrobić każdy przedsiębiorca?
Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają jednoosobową działalność gospodarczą po 1 stycznia 2025 r. będą wskazywali kody PKD swojej działalności już według nowej klasyfikacji. Nowe kody PKD obejmą także osoby, które przed tą datą prowadzili działalność gospodarczą. Dokonując zmiany w CEIDG, od przedsiębiorcy będzie wymagane dostosowanie kodów do nowej klasyfikacji. Jeżeli przez okres dwóch lat przedsiębiorca aktualizacji nie dokona, będzie to wykonane automatycznie, zgodnie z określonymi przez GUS tzw. „kluczami przejścia (powiązań)”.

Kasowy PIT – czy przedsiębiorca może z niego skorzystać?
Od początku 2025 r. wprowadzono tzw. kasowy PIT polegający na tym, że podatek dochodowy możemy płacić wtedy, kiedy faktycznie otrzymamy zapłatę. Rozwiązanie to nie jest jednak dla każdego, a żeby z niego skorzystać, muszą być łącznie spełnione określone warunki, w tym wynikające z osiąganych przychodów. Warto również pamiętać, że kasowy PIT ma zastosowanie jedynie w przypadku, gdy przychody wynikają z transakcji między podatnikiem a przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz są udokumentowane fakturami wystawionymi w terminach określonych zgodnie z odrębnymi przepisami.
Likwidacja składki zdrowotnej od sprzedaży środków trwałych – co to oznacza dla przedsiębiorcy?
Od 2025 roku przedsiębiorca nie będzie zaliczał przychodu ze sprzedaży środków trwałych do podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Może jednak go uwzględnić dobrowolnie – w takim przypadku uwzględnia zarówno przychód, jak i koszty jego uzyskania, a o swoim wyborze poinformuje w rocznym rozliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2025 r.

E-Doręczenia – nowy obowiązek dla przedsiębiorców od 2025 roku
Przedsiębiorcy rejestrujący się w CEIDG od 1 stycznia 2025 r., będą zakładali skrzynki do e-Doręczeń już podczas rejestracji, natomiast firmy, które zarejestrowały się przed tym dniem, taki obowiązek będą miały od 1 października 2026 r. Docelowo skrzynka w ramach e-Doręczeń ma zapewnić komunikację z urzędami bez konieczności przesyłania papierowej korespondencji, co ważne, otrzymanie korespondencji z urzędu na taką skrzynkę będzie równoważne w skutkach z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
ESG i jego wpływ na przedsiębiorców – czy dotyczy także Twojej firmy?
Pomimo, że obowiązek raportowania niefinansowego dotyczy większych podmiotów, nałożenie na nie szczegółowej sprawozdawczości może mieć skutki także dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Dotyczy to zarówno pozyskiwania finansowania, jak i współpracy z większymi kontrahentami, którzy mogą wymagać od swoich partnerów biznesowych danych pozwalających na wyliczenie śladu węglowego lub wpływu przedsiębiorstwa na prawa pracownicze.
Czy każdy przedsiębiorca potrzebuje prawnika? Sprawdź, jak uniknąć kosztownych błędów!
W niektórych przypadkach nie wystarczy nawet sama znajomość określonych regulacji, ze względu na ich fakultatywny charakter przedsiębiorca powinien wiedzieć, czy i w jakiej sytuacji z danego rozwiązania w ogóle skorzystać. To w takim razie po co mi prawnik? Prawnik nie tylko pomoże w codziennej pracy, ale dostarczy także informacji o zmieniających się regulacjach i doradzi, czy w określonym przypadku będą one dla przedsiębiorcy korzystne. Ale to chyba drogie, nie stać mnie! Koszt takiego wsparcia w ramach abonamentu to zaledwie kilkaset złotych miesięcznie w podstawowym wariancie, dlatego warto najpierw zapoznać się z ofertą, a potem ocenić, czy rzeczywiście taka inwestycja będzie opłacalna.