Czy pracodawca może poinformować załogę, że jeden z pracowników uzyskał pozytywny wynik testu na koronawirusa?
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych od początku pandemii kilka razy wypowiedział się w zakresie relacji ochrony danych i zdrowia publicznego. W pierwszym oświadczeniu z 12.03.2020 r., „Prezes UODO mając na uwadze powagę sytuacji przypomina, że wszelkie problemy związane ze zwalczaniem i zapobieganiem rozprzestrzeniania się koronawirusa powinny być w świetle powyższych unormowań w pierwszej kolejności zgłaszane do GIS.”, jednocześnie w tym samym oświadczeniu zaznaczając, że „Przepisy o ochronie danych osobowych nie mogą być stawiane jako przeszkoda w realizacji działań w związku z walką z koronawirusem”.
Jednak już w stanowisku z 05.05.2020 r. „Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wskazuje, że przepisy o ochronie danych osobowych nie przeciwstawiają się podejmowanym działaniom związanym z przeciwdziałaniem COVID-19. Podkreśla natomiast, że podejmowane rozwiązania przez przedsiębiorców, pracodawców i inne podmioty będą legalne, jedynie w sytuacji, jeżeli administrator będzie realizował je na podstawie przepisów prawa – zgodnie z zasadą legalności określoną w art. 5 ust. 1 RODO. W przedmiotowej sprawie podstaw prawnych należy niewątpliwie doszukiwać się w rozwiązaniach wyznaczanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego.” Taka opinia Prezesa UODO stanowi nawiązanie do art. 8a ust. 5 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która nadaje Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu lub działający z jego upoważnienia państwowym wojewódzkim inspektorom sanitarnym możliwość wydawania decyzji, zaleceń i wytycznych w przypadku stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo w razie niebezpieczeństwa szerzenia się zakażenia lub choroby zakaźnej.